Interaktív dashboard

Kezdjük azzal, hogy mi is a dashboard.

Olyan egyoldalas vizuális felület, amelyen segítségével a felhasználó első ránézésre monitorozhatja legfontosabb céljainak vagy elvárásainak megvalósulását. [Bővebben]

Egy olyan dokumentum vagy vizuális felület, amely táblázatos, grafikonos, vagy szöveges formában tartalmaz információt egy adott témáról, folyamatról vagy eseményről. [Bővebben]

A riport abban különbözik a dashboardtól, hogy

  • Nem kell, hogy egyoldalas legyen, azaz a riport lehet görgethető, lapozható, a felhasználónak nem kell első ránézésre képet kapnia a számok mögötti összefüggésekről
  • És nem kell, hogy képet adnia arról, hogy hol tértünk el a céljainktól. A riporton szereplő számokat nem kell kontextusba helyezni, nem kell megmutatni, hogy hol tértünk el a tervtől vagy az elvárásról. A riport célja az, hogy információt adjon egy adott témáról, bemutasson egy állapotot. Nem az, hogy értelmezze a számokat.

Viszont „Az angolszász kultúrából érkezők számára a “report” szó “jelentés”-t jelent, ami sok esetben bemutat egy állapotot és azt értelmezi is, információt közöl, nem adatot, éppen ezért kontextusba helyezi, következtetéseket von le és esetleg javaslatot is tesz a következő lépésre.”


 Ha szívesen olvasnál hasonlókat rendszeresen,
iratkozz fel HÍRLEVELünkre 


A report szó jelentése a www.businessdictionary.com-ról: “A document containing information organized in a narrative, graphic, or tabular form, prepared on ad hoc, periodic, recurring, regular, or as required basis.” Forrás

Ha pedig továbbmegyünk az angolszász vonalon megtaláljuk a dashboard jelentését a wikipedia-n is (often provide at-a-glance views of KPIs  relevant to a particular objective or business process. In the other, “dashboard” has another name for “progress report” or “report.”), ez pedig visszavezet oda, hogy van-e egyáltalán különbség a megfogalmazások között.

A fentiek alapján nehéz lenne egy általános meghatározást adni az elemzés, jelentés, riport, dashboard fogalmakra.

Az én nézetem szerint a dashboard

logikailag és/vagy gazdaságilag összefüggő elemzések és adatok összessége. Alapvető tulajdonsága, hogy az így együtt ábrázolt elemek egymásra hatása is bemutatható, szűréseket és kijelöléseket tudunk rajta végrehajtani, ami a következtetések levonását támogatja és segít átlátni az összefüggéseket.

Éppen ez teszi interaktívvá.

Az, hogy az egymással összefüggő adatokat egymáshoz képest különböző beállításokban vizsgálhatjuk. Válthatunk a nézetek között (régiónkénti vagy szervezeti egységenkénti nézet). Beállíthatjuk az elvárt értékeket, hogy megnézzük az azokhoz képesti eltérést. A dashboard-on levő nézetekkel egymásra szűrhetünk, amellett, hogy minden nézetet együtt mozgató szűrőket is elhelyezhetünk az „irányítópulton”.

Minden azt támogatja, hogy a felhasználók a központi információkat azonnal átlássák. De, ami még fontosabb, hogy további kérdéseket tehessenek fel, és arra néhány kattintás után megkapják a választ az összefoglalótól.

Egy példa:

osszefoglalo
kattints a képre az interaktív verzióért

A dashboard-ok és chart-ok készítéséhez best prectice-eket itt találtok.

Interaktív dashboard-ok készítésre alkalmas eszközről pl. itt olvashattok, példákon keresztül, pedig itt jártam körbe a témát.


KAPCSOLÓDÓ TARTALMAK

tool-1957451_1920  AZ ADATVIZUALIZÁCIÓ “ELMÉLETE” – II RÉSZ

blurred-background-close-up-coffee-cup-908284  BI ESZKÖZÖK

man-162951_1920  HOGYAN JÁRUL HOZZÁ AZ ÜZLETI SIKEREKHEZ A BI?

Névtelen terv  TABLEAU TUTORIAL/ KEDVCSINÁLÓ ÜZLETI FELHASZNÁLÁSRA

Advertisements

2 thoughts on “Interaktív dashboard

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s