‘Actionable insights’

A cégek nagyrésze már eljutott oda, hogy szeretne valamit kezdeni a felhalmozódó adatokkal és sokan az elemzéshez is hozzákezdtek. Saját csapatot bíztak meg, vagy külső szolgáltatókkal elemeztetik az adataikat. Egyértelmű, hogy az adat-használók bevonása nélkül nem jutunk olyan találatokhoz, amit a vállalat utána konkrét akciótervekbe ültethet át, vagy, amik a döntéseket közvetlenül befolyásolják. Mégis sok analitika projekt az elemzők minden erőfeszítése és kiváló munkája ellenére végül nem éri el a kívánt eredményt.

Sajnos a legtöbb analitikai projekt eredménye mindössze még több (esetleg át-strukturált) adat és egy halom információ –nem pedig olyan hasznos és értékes részlet, amiből releváns következtetéseket lehet levonni.

Nagyon fontos, hogy az elemzéseink eredményként konkrét találatokkal álljunk elő – olyanokkal, ami az érintetteknek fontos, és amiből konkrét intézkedések származnak.

Az ADAT – INFORMÁCIÓ – TALÁLAT nem ugyanazt jelentik. Hierarchiába szervezhető analitikai kulcsfogalmakról van szó.

Ahhoz, hogy megértsük a köztük levő különbséget érdemes elhelyeznünk őket egy logikai piramisban:

insights

Az adat nyers, feldolgozatlan tények összessége általában szám vagy szöveges formátumban tárolva.  Lehet kvantitatív (megszámlálható, mérhető) vagy kvalitatív (megfigyelésen alapuló), jellemzően a gépek számára könnyen emészthető formában vannak jelen adatbázisokban vagy táblázatokban.

Az információ már előkészített, aggregált, emberi megértés számára rendezett adat, ami összefüggéseket tartalmaz – általában vizualizációk, riportok, dashboardok formájában megjelenítve.

A találat az információ elemzése alapján születik, a konklúziók levonását jelenti.

Brent Dykes nagyon jól összefoglalta ezt egyik cikkében a Forbes oldalán:

Adatként a megtett lépések száma, az ebből kinyert információ az elemzés (a lépések száma naponta), a találat az, hogy az elérendő célhoz mennyi lépést kell még megtennünk, ami egyben akcióvá átfordítható találatot jelent, hiszen ezeket a lépéseket még meg kell tenni – indulhatunk:

data-info-insights

Nem minden találat vezet akciókhoz. A fenti példában a kiemelkedő lépésszámok mögött határozott magyarázat van (Brent az egész napot sétálással töltötte a szabadságán), mégpedig olyan, ami nyilvánvalóvá teszi, hogy ez nem egy elérendő cél. Tehát hiába találat ez a kiugró érték, mégsem fogunk akciót építeni rá. Ezért be is vezethetünk egy következő fogalmat, a találatokat, amikre AKCIÓ építhető (actionable insight)

actionable insights

Ennek alapján a legértékesebbek természetesen ezek az eredmények. A találat, ami tevékenységre sarkall, várhatóan többet ér, mint ami „csak” kérdéseket válaszol meg.

 

Arról, hogy hogyan állnak elő ezek a találatok egy részletes összefoglalót olvashatunk Brent Dykes fent említett cikkében.


 Ha szívesen olvasnál hasonlókat rendszeresen,
iratkozz fel HÍRLEVELünkre 


Összefoglalva:

  • fókuszáljunk azokra a találatokra, amik hozzájárulnak az üzleti céljaink eléréséhez és a startégiánk szempontjából fontosak (nem tévedhetünk nagyot, ha a KPI-okra koncentrálunk)
  • értelmezzük a találatokat kontextusban – nem mindegy, hogy egy 5000 fős szervezetben 10 fő a havonta felvettek száma vagy egy 100 fősben)
  • mindenkinek releváns eredményeket szolgáltassunk – míg adott elemzés találatai egyesek számára közvetlen hozzáadott értékkel bírnak, addig a szervezet más tagjainak az egész csak felesleges információ
  • specifikáljuk /részletezzük és címkézzük megfelelően az eredményeket – egy online áruház eladásainak nagy arányú növekedése mögé például fontos odatennünk azokat a többletinformációkat, hogy nem volt-e téves rendelés, esetleg egyszeri esetről van-e szó, amit egy adott vásárló generált, stb.
  • emeljük ki az újdonságokat –ez mindig jó indikátora annak, ha jó döntéseket hoztunk. Emellett ez egy alapvető emberi oldalunkat mozgatja meg: a kíváncsiságot (főként, ha olyat találunk, amire nem számítottunk)
  • fogalmazzunk világosan – ha adott találat értékét nem fejtjük ki világosan és érthetően, a közönségünk hajlamos nem tudomást venni róla, vagy utóbb könnyen elfelejteni azt. Ez nagyon fontos a további felhasználás és a valódi hatás szempontjából. Itt jön képbe az adatvizualizáció. Egy világosan megfogalmazott, könnyen érthető üzenet nyomot hagy a szervezetben, és nem lehet nem foglalkozni vele – mindenképpen akciót generáló találat lesz belőle.

A cikk eredetiben és teljes terjedelmében itt érhető el. A képek szintén a cikkből származnak.


KAPCSOLÓDÓ TARTALMAK

man-162951_1920  HOGYAN JÁRUL HOZZÁ AZ ÜZLETI SIKEREKHEZ A BI?

 

Advertisements

4 thoughts on “‘Actionable insights’

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s